La UMH instal·la Oasis Saludables i Sostenibles als quatre campus de la Universitat

Amb motiu del Dia Internacional de l’Esport Universitari, la Universitat Miguel Hernández d’Elx (UMH) ha presentat aquest matí els Oasis Saludables i Sostenibles que ha instal·lat als campus universitaris d’Altea (al costat d’escalinata de zona zen); d’Elx (al costat de pista d’hoquei patins); de Sant Joan d’Alacant (zona esportiva); i del campus d’Oriola-Desemparats (al costat de vestidors de zona esportiva). Aquestes zones per fer exercici físic amb el propi pes corporal s’il·lustren gràficament i s’han disposat en un panell informatiu juntament amb les recomanacions per a la pràctica d’aquesta modalitat d’exercici físic de manera adequada i segura.

En concret, la UMH ha habilitat unes zones per a la realització d’exercici físic amb el propi pes corporal (calistènia), amb una estructura de quatre elements que permeten realitzar diferents tipus d’exercicis: barra alta (dominades amb subjecció pron i supí, dominades excèntriques o elevació de cames i peus); barra monkey (escalada de paret, flexió invertida, esquats, etc.); barres paral·leles (rem alt o supí, extensió i fons de tríceps, etc.); i barra baixa (fons de pit declinats i inclinats, fons de tríceps, ponts de gluti, etc.). A més, gràcies a la col·laboració de personal de l’Oficina de Campus Saludables i Esports i del Servei d’Innovació i Planificació Tecnologia de la UMH, el panell informatiu disposa d’uns Codis QR que deriven a la demostració d’aquests exercicis i posen èmfasi en els elements tècnics més importants, a més d’una sèrie d’exercicis addicionals per a l’entrenament, escalfament i altres exercicis complementaris.

Aquests Oasis reben també la denominació de Sostenibles pel mobiliari urbà que inclouen. D’una banda, les papereres i bancs complementaris són el resultat del Repte Tapons que la UMH va realitzar l’últim trimestre del 2021. Després de recollir les aportacions realitzades als 10 contenidors instal·lats als 4 campus de la Universitat, s’ha aconseguit que el 70 % dels 12 bancs i 8 papereres instal·lades hagin estat realitzats amb l’aportació exclusiva de la comunitat universitària. Per a cadascun dels bancs se n’han requerit uns 8.000 taps (35 kq. aproximadament) i 3.000 per a les papereres (15 kg. aproximadament). A més, els cartellers informatius s’han fet amb material plàstic 100% reciclat, aprofitant fins a 50 kg. de residus plàstics tipus film, que té poques oportunitats de reutilització.

Amb aquesta iniciativa, la UMH s’alinea amb diferents Objectius de Desenvolupament Sostenible, tant pel que fa a la promoció de l’activitat física saludable i el programa #UMHsaludABLE (#3 salut i benestar), l’impuls de polítiques mediambientals respectuoses, a a través de la seva marca #UMHsostenible (#11 ciutats i comunitats sostenibles i #12 producció i consums responsables) i accions d’apoderament de persones amb diversitat funcional (#8 treball decent i creixement econòmic i #10 reducció de desigualtats), ja que els cartells informatius han estat realitzats per l’entitat Integrados, que realitza la seva activitat amb personal amb discapacitat física i problemes de salut mental. Finalment, caldria indicar que es contribueix a l’ODS #17 (iAliances per Aconseguir els Objectius) en col·laborar amb entitats com RedEco, un grup d’emprenedors de la UMH, que van participar en el procés de preparació del Repte Taps i la posada en marxa del cicle de reciclatge fins al resultat final.

Destacar a més, que des de l’OCSD s’ha llançat una activitat dirigida de Calistènia, perquè aquelles persones interessades a iniciar-se en aquesta disciplina puguin aprendre de la mà de la nostra monitora, per fer aquesta completa pràctica esportiva de manera segura i adequada.